18.07.2013 11:51

Pozor na zapaření vašeho miláčka

Možná jste to již někdy zažili. Vytáhnete svého miláčka z futrálu (máme na mysli surf) a najdete na něm - většinou na dně - vyrážku nebo puchýře. Malé či větší puchýřky v barvě, které lze strhnout třeba nehtem. Pod nimi je vlhko.

Tyto puchýře (anglicky "paint blisters") vznikají především špatným uskladněním prkna. Typický scénář je takovýto: mokré nebo částečně mokré prkno vrazíte po surfování do futrálu a jedete domů. Doma ho neusušíte a v uzavřeném obalu dáte třeba na půdu nebo někam, kde je relativně teplo. Pak máte téměř jistotu, že prkno puchýře postihnou. A i když se samotné prkno může jevit jako suché, voda obsažená v poutkách a polstrování pod poutky se také vypaří (na mokrém prkně a jeho příslušenství může být celkem až 0,5 l vody) a pára pronikne skrz vrchní barevný nátěr. Může jít o tzv. osmózu či prostý průsak vrstvou barvy. Pod ní dojde ke kondenzaci páry a odfouknutí barvy, které způsobí vznik puchýřů. K tomuto scénáři může dojít i během cesty, kdy máte mokré prkno v boardbagu na střeše auta. Ke vzniku puchýřů stačí teplota kolem 40 °C (ve vaku) a voda se začne odpařovat. Proto je lepší při delší cestě obal úplně nezavírat a nechat jej částečně pootevřený, aby pára mohla unikat ven. Puchýře mohou mít i jinou příčinu (výrobní vada), ale to se obtížně dokazuje. Záleží na úpravě povrchu před nástřikem, čistotě (žádný prach) a na správném smíchání barvy a tužidla.

Některé firmy jdou dokonce tak daleko, že v záručních podmínkách mají výslovně napsáno, že prkno se nesmí skladovat v mokrém boardbagu a že případně vzniklé puchýře v barvě nebudou uznány jako oprávněná reklamace. To je u nás, když při balení poměrně často prší nebo je prostě natolik hnusně a zima, že prkno neuschne, obtížné dodržet. Je však důležité po příjezdu domů prkno a obal pořádně usušit.

Je nutné však dodat, že osmóza barvy (na rozdíl od osmózy laminátu, která postihuje převážně lodní trupy vyrobené z polyesterového laminátu) je vadou kosmetickou a nikoli strukturální. Vodu zastaví epoxidová vrstva pod barvou, která je proti průniku vody odolnější než barva. Voda se tak nedostane dále do prkna.

Pokud se budete chtít puchýřů zbavit, je nutno postižené místo obrousit, odmastit, případně překytovat, znovu přebrousit a nastříkat barvou (optimálně epoxy 2-složková).

Za odbornou konzultaci při psaní článku děkujeme paní Evě Hollmannové známé pod přezdívkou Boardlady, která má dosud na svém kontě 5.887 opravených windsurfařských a surfařských prken.

—————

Zpět


Kontakt

Jenda Šilhavý

Obchodní 1318
252 19 Rudná

(u vody nás nejčastěji
potkáte na Nechranicích, na Mácháči nebo Štěpánském rybníku)

#jendovaskola


+420 603 922 444